De nieuwste Neo-scooter maakt de belofte die hij voor de stad heeft ontworpen niet helemaal waar

Neo-technologieën De KQi3 Max heeft het soort specificaties dat hem de perfecte scooter zou moeten maken voor stadsbewoners – vooral degenen die in heuvelachtig terrein wonen. Met een gewicht van 46,5 pond is de scooter krachtig genoeg om rijders door de straten van de stad te sturen met snelheden tot 20 mph, en om steile heuvels en scherpe bochten aan te kunnen, terwijl hij een bereik van maximaal 40 mijl beheert.

De Niu Technologies KQi3 Max mist echter enkele belangrijke functies die stadsbewoners willen.

Na een maand testen van de KQi3 Max, ontdekte ik dat de scooter voldoende bereik, kracht en batterij had. Maar het miste het doel voor stabiliteit, beveiliging, veiligheidsvoorzieningen en gewichtsgebieden waarvan men zou verwachten dat de prijs van $ 999 dekt. Niu heeft andere versies van de KQi3 in zijn assortiment, waaronder de Sport ($ 699, 17,4 mph maximale snelheid) en Pro ($ 799, 19,9 mph maximale snelheid).

Kan een scooter een auto vervangen?

Als iemand die zich bezighoudt met transport, heb ik over het algemeen het idee ondersteund dat micromobiliteit het potentieel heeft om de manier waarop we ons verplaatsen te veranderen, met name door steden. Sinds ik ben verhuisd van Van New York tot Auckland, Nieuw-Zeeland, ik heb gezocht naar babyneushoorns in een bos vol auto’s.

Het heuvelachtige, uitgestrekte landschap van Oakland in combinatie met de bezaaide fietspaden en het inconsistente openbaar vervoer maakten van april 2009 mijn favoriete vervoermiddel – een verrassende wending voor deze New Yorker.

E-bikes zouden een perfecte oplossing zijn om in ieder geval mijn afhankelijkheid van een auto te verminderen die op het punt staat een dure reparatie uit te voeren. Maar de hoge kosten van e-bikes – vanwege de afhankelijkheid van Nieuw-Zeeland van import – maken ze een moeilijk voorstel.

E-scooters zouden mij (en andere stadsbewoners) in theorie een goedkoper alternatief kunnen bieden voor e-bikes, in ieder geval om van en naar het werk en sociale verplichtingen te komen. Dus toen Niu aanbood me de KQi3 te sturen, die hij als “de veiligste elektrische fiets” beschouwde, was ik geïntrigeerd. Kan ik, iemand die zich niet altijd veilig voelt op e-scooters, mijn auto inruilen voor een andere in een stad als Oakland?

TLDR IS: Ja, maar waarschijnlijk niet KQi3.

Bouten en moeren

Niu belooft dat de KQi3 Max “een stad voor de deur” is. En in veel opzichten levert het op. Afbeelding tegoed: Rebecca Bilan

De KQi3 Max is uitgerust met een elektromotor met een vermogen van 450 watt, een 608 kWh batterij die 65 km kan rijden op een enkele lading en dubbele schijfremmen voor en achter. Met deze combo kan de scooter een level omhoog gaan Een indrukwekkende topsnelheid van 20 mph, die gemakkelijk haalbaar is op een vlakke ondergrond of bergafwaarts. De krachtige motor betekent ook dat hij heuvels kan beklimmen met meer dan een kruipsnelheid, meestal van ongeveer 9 mph tot 14 mph, afhankelijk van de helling.

De actieradius van de KQi3, die twee keer zo hoog is als sommige van zijn concurrenten, wordt vergroot door regeneratief remmen dat energie terugpompt in de batterij. Maar als die batterij eenmaal leeg is, verwacht het dan Het duurt ongeveer acht uur om op te laden.

Er zijn ook heldere LED-lichten voor en achter, zijreflectoren en een LED-display dat duidelijk laat zien hoe snel je rijdt, hoeveel lading je nog hebt, en een prikkelende suggestie om de scooter via Bluetooth met je telefoon te verbinden. Helaas werkte de Bluetooth-functie nooit ondanks mijn meerdere pogingen (daarover later meer).

De scooter kan ook worden opgevouwen, wat een wenselijke eigenschap is voor mensen die in appartementen en dergelijke wonen Er wordt gesuggereerd dat het draagbaar is. Daarin schuilt een van de nadelen van de KQi3 Max.

De scooter is niet alleen zwaar met 46,5 pond, maar hij mist ook een handvat. Met andere woorden, deze scooter gaat niet zomaar ergens heen. En als je in een appartement woont zonder lift of als je met die scooter in een bus wilt rijden, veel succes. (Om een ​​andere scooter te vergelijken die ik onlangs heb geprobeerd, de stier Hij kan ook worden opgevouwen, maar weegt 38 pond, kan gemakkelijk aan de nek worden gedragen en kan rechtop staan ​​wanneer hij is opgevouwen.)

De Niu KQi3 Max e-scooter heeft voor- en achterremmen, een zoemer en een LED-display. Afbeelding tegoed: Rebecca Bilan

technologische disruptie

Ik schrijf voor TechCrunch, dus ik ben geen nerd en ik weet hoe ik problemen moet oplossen. Maar na een uur zoeken in Reddit-berichten, het koppelen en ontkoppelen van de scooter aan de app en het verwijderen en opnieuw downloaden van de app, gaf ik het op om de twee via Bluetooth te verbinden.

Dit betekende dat ik bepaalde functies niet kon testen, zoals de mogelijkheid om de scooter vanaf mijn telefoon te vergrendelen. Zonder dat is er geen voor de hand liggende manier om ervoor te zorgen dat iemand op straat niet zomaar op de afspeelknop drukt en wegrent. De vorm van deze voertuigen is niet echt geschikt voor een fietsslot (hoewel een U-slot zou kunnen werken), dus je wilt echt een slim slot of antidiefstaltechnologie.

Zonder deze Bluetooth-verbinding is de app nutteloos voor mij, vooral als waarschuwingen in het Chinees verschijnen. Ik had echter niet het gevoel dat ik veel andere functies miste. De app toont ook rijderstatistieken, maar als ik niet veel beweeg en gegevens verzamel met FitBit, kan het me zeker niet schelen hoeveel kilometers ik heb gereden.

Gebruikers kunnen de app ook gebruiken om toegang te krijgen tot de vier rijmodi en deze te wisselen: Elektronische save, sport, infanterie en custom. Drie modi zijn ook toegankelijk op de scooter. CDe ustom was alleen beschikbaar via de app, wat betekent dat ik deze modus niet heb kunnen testen.

Ik reed vooral in de sport omdat het de snelste was. De standaardmodus is E-Save, waarmee u slechts tot ongeveer 9 mph kunt rijden. De acceleratie in deze modus is echter minder schokkerig en omdat deze het koppel regelt, helpt de E-Save-modus de levensduur van de batterij te maximaliseren. Zonder de hulp van een app zou het moeilijk zijn geweest om de voetgangersmodus te achterhalen (ter info: je komt er door vijf keer op de aan / uit-knop te drukken, iets dat ik via Reddit heb ontdekt), maar ik heb nooit de behoefte gevoeld om het te gebruiken. Het enige doel is om rijders te vertragen tot loopsnelheid, 5 mph, voor het geval je geen vertrouwen hebt om te vertragen rond wandelaars.

KQi3 Max: snel en onstabiel

Wat het meest opvalt aan de KQi3 Max is de snelheid. Ik merkte dat het me evenveel tijd kostte om op gang te komen alsof ik aan het rijden was, maar zonder schuldgevoel omdat ik een klein persoon was die ongeveer 2.000 pond trok.

Toch voelde hij voor zo’n zware scooter (ongeveer 46,5 pond – probeer deze scooter eens op de vijfde verdieping te slepen!) Niet bijzonder krachtig aan op de weg, ondanks de comfortabele, brede voetbasis en de helling van 75 graden naar de nek , wat het stabieler zou moeten maken.

Het stuur trilde elke keer dat ik op oneffen wegen kwam en de 9,5-inch banden voelden te klein aan voor veel van de stoephellingen van Oakland.

Acceleratie in de Sport-modus was waarschijnlijk te effectief, waardoor ik vaak een beetje achteruitging. Het voorwiel kwam meer dan eens van de grond terwijl ik accelereerde.

Het remmen veroorzaakte een soortgelijke schok. Ik raakte in de loop van de tijd gewend aan de manier waarop de KQi3 reed, maar bij hoge snelheden en bij het delen van de weg met auto’s is stabiliteit een onmisbaar onderdeel.

Misschien lees je deze gedachte, Ze ziet er gewoon niet uit als een zelfverzekerde ruiter. Dit is niet de schuld van de scooter. Dan hebben jij en mijn partner iets gemeen. Dus ik vroeg hem om op zijn scooter naar zijn werk te rijden en me te vertellen wat hij dacht.

“Ik begrijp eigenlijk wat je bedoelt over veiligheidsproblemen”, sms’te hij me later die ochtend. “Het is behoorlijk onstabiel, zelfs met beide handen, en het is bijna onmogelijk om één hand op te tillen om enige vorm van aanpassing aan koptelefoon, zak enz. Te maken.”

Ik had een vergelijkbare angst om één hand op te steken, wat betekende dat ik geen signalen kon geven aan auto’s achter me als ik wilde afslaan. Deze scooter (misschien alle scooters) zou enorm verbeteren met richtingaanwijzers.

Mijn partner, een fietser en zelfverzekerde weggebruiker, zei dat de wegen een beetje nat waren toen hij reed, dus remmen was “risicovol”. Hij zei dat bij het remmen met een snelheid van meer dan 14 mph, de wielen blokkeerden en begonnen te slippen.

Er is waarschijnlijk een probleem met de enkele scooter die ik heb getest, omdat ik andere beoordelingen online heb gezien die de uitstekende remmen van de KQi3 prezen en zijn vermogen om de meeste soorten wegen aan te kunnen.

Laatste gedachten

De voor- en nadelen van de KQi3 Max hangen nauw samen met wat ik zocht: een 31-jarige vrouw die woont en werkt in een uitgestrekte bergstad en soms trappen gebruikt in een motor.

Het eerste is een gevoel van veiligheid, wat bij deze niet altijd het geval was. Ten tweede de snelheid en het bewegingsgemak, die KQi3 zeker heeft bereikt. Ten derde is iets licht van gewicht en gemakkelijk de trap op en af ​​te dragen, dus de scooter liet daar te wensen over. De vierde is een goed slim systeem dat een manier biedt om de scooter op slot te doen en diefstal te voorkomen. Hoewel Niu beweert dit aan te bieden, heb ik dit aanbod helaas niet kunnen bevestigen.

Uiteindelijk voldoet de KQi3 Max aan een aantal van mijn wensen, maar niet allemaal.

Kommentar veröffentlichen

Neuere Ältere

نموذج الاتصال