System76 Pangolin review: een 15-inch Linux-laptop voor de massa

Linux misschien niet Het is (tot nu toe!) geëvolueerd tot het reguliere desktopbesturingssysteem waarop voorstanders hadden gehoopt, maar fans van gratis software hebben er nooit van genoten. Dell, Lenovo, HP, Purism en System76 verkopen allemaal uitstekende op Linux gebaseerde hardware. Reis terug in de tijd naar 2012 om het goede nieuws te verkondigen en het zal moeilijk zijn om zelfs de Linux-gelovigen ervan te overtuigen dat de toekomst rooskleuriger is dan ze dromen.

Maar hier zijn we. De afgelopen 6 weken heb ik op een System76 Pangolin-laptop gewerkt zonder na te denken over het feit dat ik geen Windows gebruik. Alles werkt gewoon. Het besturingssysteem is geïntegreerd met het apparaat. De hardware is geweldig (meer daarover hieronder), en ik heb moeite om iets te vinden om over te klagen.

AMD binnen

Afbeelding: System76

System76 heeft Linux-laptops langer gemaakt dan de meeste grote namen waarmee het nu concurreert, en in de meeste opzichten loopt het voorop. De Pangolin-lijn werd twee jaar geleden gelanceerd als de eerste AMD-laptop van het bedrijf en de nieuwste versie is voorzien van een Ryzen 7 6800U-processor, met 32 ​​GB RAM en tot 16 TB SSD-opslag.

Het 16TB-model is niet goedkoop. De basis Pangolin kost $ 1.299, waarmee je een enkele SSD van 250 GB krijgt (met een slot voor een seconde). Volledig gebouwd op 16 TB, kijk je naar $ 4.213. De meeste mensen hebben niet zoveel opslagruimte nodig, maar ik vind vooral dat er twee schijfposities zijn, die je de flexibiliteit geven om onderweg te upgraden.

Het 15-inch scherm is mijn minst favoriete onderdeel van deze laptop – het is gewoon te groot voor mij – maar als je van een enorm scherm en een numeriek toetsenblok met 10 toetsen houdt, dan heeft de Pangolin het voor je. Deze laptop krijgt een aantal grote bonuspunten voor het matte scherm, omdat het de hoeveelheid schittering vermindert, waardoor het gemakkelijker te lezen is. Het scherm heeft een resolutie van 1.920 x 1.080 pixels en een verversingssnelheid van 144 Hz, wat ook prima geschikt is om te gamen. In tegenstelling tot sommige van de andere System76-laptops, is er geen 4K-optie voor de Pangolin, wat jammer is.

De grootte maakt de Pangolin aan de zware kant met slechts 4 pond. Dat is niet te zwaar voor een 15-inch laptop, maar het voelt zeker groot aan voor een 13-inch laptop van 2,5 pond. De bouwkwaliteit is geweldig. Het is niet zo geweldig op ThinkPad-niveau, maar het komt zo dicht mogelijk in de buurt zonder een ThinkPad te kopen.

De Pangolin is met minder dan 2,5 cm nog steeds indrukwekkend dun, ondanks het grote aantal poorten dat System76 heeft. Er is Gigabit Ethernet, HDMI 2.0, één USB 3.2 Gen 2 Type-C-poort (met DisplayPort-ondersteuning, maar niet Thunderbolt), drie USB-A-poorten, een 3,5 mm koptelefoon/microfoon combo-aansluiting en een full-size SD-kaartlezer ( Het kan ook worden gebruikt om op te starten). Ik kan je niet vertellen hoeveel ik SD-kaartlezers van volledige grootte mis. Merk ook op dat deze laptop, in tegenstelling tot het vorige model, kan opladen via USB-C. De System76 biedt een tonvormig oplaadsnoer, maar ik heb het voornamelijk opgeladen met mijn USB-C-oplader (dit is een Satechi).

System76 bevat een fysieke kill-schakelaar voor de privacywebcam. Ik was benieuwd hoe dit zou werken, en na een beetje repareren kwam ik erachter dat het inderdaad de stroom naar de camera volledig uitschakelt. Het is een leuke kleine functie voor wie het wil – het bespaart u wat elektrische tape.

Kommentar veröffentlichen

Neuere Ältere

نموذج الاتصال