Kill Boksoon-recensie van Netflix: een vooruitstrevende maar duizelingwekkende thriller

première op de Berlinale, Dood een kat is een spannende thriller die in 2023 in première ging als een van de ondersteunende films van Netflix voor een Koreaanse kijker. De naam van het hoofdpersonage – wat ook de titel van de film is – is een homofoon die speelt op een relatief veel voorkomende achternaam in Korea ( “Gil”) en de gewelddadige en bloedige carrière van een meervalmoordenaar. . Bereikt het streamingplatform op 31 maart, Dood een kat Even vooruitstrevend als formeel, het schommelt tussen meeslepende actie en aangrijpend familiedrama.

Herinner ons John WiekBoksoon (Jeon Do-yeon) is een huurmoordenaar die werkt voor een bureau genaamd MK Ent. , waarin de betrokken bloedige actie enigszins wordt verdoezeld door een halo van witte kragen. MK Ent-leiders dragen. Uniformen en pakken, de organisatie heeft een gedragscode voor het personeel, kill-missies worden “shows” genoemd en naar een kill-site gaan heet “op de set zijn”. Naast het doen van een aanstaande contractverlenging met MK Ent. Boksoon is ook een alleenstaande moeder met een tienerdochter, Jae-young (Kim Si-a).

Ervaren actrice Jeon koos hier dapper voor een rol met veel actie als titulair personage – een enorm vertrekpunt, aangezien haar carrière grotendeels draaide om meer emotioneel gelaagde dramatische kost. In 2007 won Jeon de prijs voor beste actrice op het filmfestival van Cannes voor haar rol in Lee Chang-dong. Saraya zonneschijnen werd de eerste Koreaan die een acteerprijs ontving op het prestigieuze festival.

De film heeft een aantal dingen die ervoor gaan. Boxon is overal de krachtige vrouw – ze heeft vertrouwen in succes en een geweldige medewerker (100% slagingspercentage!) Die wordt gerespecteerd door haar collega’s – tenminste in het begin. Ze is onaangedaan door dubbel werk en gezinstaken, ze pakt haar schoppen en bits in op het werk voordat ze thuis voor haar dochter zorgt.

Een missie houdt haar echter plotseling tegen, en haar falen om te doden zorgt ervoor dat Boxun in verraderlijke wateren afdwaalt met haar meedogenloze baas Cha Min-gyu (Sol Kyung-jo) en zijn zus, Min-hee (Isom). Boksoon staat al snel op de dodenlijst van haar bedrijf en wordt achtervolgd door haar collega’s. Tegelijkertijd wordt haar dochter Jae-young gepest en gechanteerd wanneer een klasgenoot ontdekt dat ze lesbisch is en zich aangetrokken voelt tot haar beste vriendin.

Dood een katDe beste momenten van de film komen wanneer de film afstand neemt van slopende actie en investeert in de emotionele boog van zijn veelbelovende cast. De bende huurmoordenaars van MK Ent. Vormt een opmerkelijk getalenteerde ploeg – waaronder rookie-acteur Ko Kyu-hwan (dpEn Dien de trein in naar Busan: Peninsula) en Lee Yeon – die allemaal het meeste uit hun beperkte schermtijd haalden. Kim Si-a is ook ouder dan haar jaren, en ze levert een verbluffende inspanning als de dochter van Boksoon, die de ernst en onschuld van jonge liefde met zelfvertrouwen overbrengt. De emotionele lagen van de slotscène van de film tussen een moeder en dochter zijn bijzonder goed gedaan.

Hoewel de carrière van Boksoon tot stilstand kwam, ontspoorde de film op dezelfde manier met zijn overdreven flitsende en overdreven lange actiescènes. Het lijdt geen twijfel dat regisseur Byun Seung-hyun veel geweldige shots in zijn stuurhut heeft, waarbij hij vaak reflecties in plassen en spiegels gebruikt om kijkers te herinneren aan de complexiteit van zijn personages en zijn diverse identiteiten. Zinvolle karakterontwikkeling en dialoog worden echter vaak opgeofferd aan verbluffende actie.

a: zweven): tekst-grijs-63 (&> a: zweven): schaduw-onderstrepen-zwart donker: (&> a: zweven): tekst-grijs-bd donker: (&> a: zweven): schaduw- onderstrepen-grijs (&>a): schaduw-onderstrepen-grijs-63 donker: (&>a): tekst-grijs-bd donker: (&>a): schaduw-onderstrepen-grijs”>Foto: Nee Ju-han /Netflix

Wat de film ook tegenhoudt, is het moreel twijfelachtige territorium waar het verhaal zich in nestelt en nooit uitbreekt. Vanaf het begin had de film van Pune de ontmoedigende taak om het verhaal van een krachtige vrouwelijke cheerleader in evenwicht te brengen en het publiek over te halen het ongeloof op te schorten vanwege de moeilijke carrière van Pune. Omdat Boksoon een heks is, is het een inherent moeilijke morele taak voor de kijker: “Hé, laat je inspireren door de onafhankelijke en sterke Boksoon, maar negeer hoe ze eigenlijk een seriemoordenaar is!” De genuanceerde, uitgebreide relaties die in de film zijn gecreëerd, hadden veel kilometers kunnen opleveren als Boxon een meer verzilverbare carrière had gekregen – zelfs een diefrol in Robin Hood-stijl zou het verhaal smakelijker hebben gemaakt.

gekke absurditeit Dood een katHun omstandigheden vinden een welkom moment wanneer Han Hee-seong (Ko Kyu-hwan) tegen Buxun mijmert in een poging hun oproepen te rechtvaardigen: “De wereld is vol paradoxen. We beginnen oorlogen voor vrede. We willen de waarheid. We geloven in leugens. Moordenaars komen samen en maken de regels.” Het is misschien de moeite waard om over na te denken Dood een kat als een filosofisch gedachte-experiment (zij het een 137 minuten durend experiment vol akelige bloedvlekken). In een wereld waar de morele wet op zijn kop staat en wetten niet lijken te bestaan, hoe handel je dan nog moreel of gewetensvol? Onder een fineer van een geestige moordenaar is het duidelijk dat Boxon niet helemaal op haar gemak is met wat ze doet.

De enige taak die Boksoon niet voltooit, wordt de cruciale morele tinteling Dood een kat, en Jae-young speelt een grote rol in deze reeks. Ondanks de inspanningen van Boksoon om de twee werelden te scheiden, wordt het heilige gordijn tussen werk en leven verbrijzeld. Dit is echter het moment dat de film overeind houdt en het emotionele momentum van de rest van de films in gang zet Dood een kat Terwijl we Buqasoun zien worstelen met het gewicht van haar roeping, haar geweten en haar identiteit.

Boksoon is bang dat Jae-young de schokkende aard van haar beroep zal ontdekken – ze vermijdt of stuurt de vragen van Jae-young vaak door. Terwijl Boksoon worstelt met het erkennen dat haar levensprioriteiten zijn veranderd, worstelt Jae-young op dezelfde manier met het accepteren van ontwikkelingen in haar romantische relatie. Ongebonden in hun existentiële reizen, trekken moeder en dochter langzaam naar elkaar toe, opgelucht door een nieuwe band.

Dood een kat Nu streamen op Netflix.