'Up Here' recensie: een zoete musical uit de hoofden van 'Hamilton' en 'Frozen'

Als je echt van je musicals houdt en je romantische komedies cheesy zijn, zul je waarschijnlijk genieten Hier bovenaan.

Hulu’s nieuwste originele serie bevat een groep doorgewinterde muzikanten achter het stuur, waaronder Hamilton regisseur Thomas Kail, Tik, tik… Boem! Scenarioschrijver Stephen Levinson, W.J bevroren En WandaVisie Liedjesschrijvers Kristen Anderson-Lopez en Robert Lopez. Dit theatrale droomteam voor kinderen leidt kijkers door een liefdesverhaal tussen Lindsay (Mae Whitman) en Miguel (Carlos Valdes), twee verloren zielen wier angsten naar voren komen als verontrustende innerlijke stemmen. Er wordt gezongen en gedanst en onderweg wordt er veel gelachen.

Zie ook:

15 van de meest verbazingwekkende en boeiende musicals op Netflix

Hier bovenaan Het geeft vorm aan de geluiden in ons hoofd.

Een man en vrouw schreeuwen tegen een groep mannen en vrouwen om hen heen.

Het “hierboven” personeel.
Credits: Patrick Harbron/Hulu

Op het eerste gezicht lijken Lindsay en Miguel misschien doorsnee rom-com-artiesten: zij is een aspirant-schrijver die pas in New York is aangekomen, hij is een investeringsbankier die vooruit probeert te komen. Maar wat hen onderscheidt, zijn hun innerlijke stemmen, die Hier bovenaan Het komt naar buiten als een Grieks koor van afkeurende karakters uit het leven van Lindsey en Miguel. Voor Lindsay zijn dat haar ouders (Katie Finneran en John Hodgman) en haar beste vriendin van de middelbare school (Sophia Hammons). Miguels stemmen zijn zijn moeder (Andrea Burns), verliefdheid op de middelbare school (Emilia Suarez) en de man met wie hij sliep met zijn oude vriendin (Scott Porter).

Voor zowel Lindsay als Miguel vertegenwoordigen deze stemmen hun bagage, hun geschiedenis en alle keren dat hen werd verteld hun ware gedachten en gevoelens voor zichzelf te houden. Stemmen bagatelliseren al hun bewegingen en dwingen hen in het enge kader van hoe zij denken dat een persoon zou moeten zijn.

Als concept zijn geluiden een geweldig hulpmiddel voor het vertellen van verhalen. De uitvoering mislukt echter soms. Omdat deze stemmen uitingen zijn van de ergste gedachten en angsten van Lindsay en Miguel, hebben ze de neiging om op één toon te voelen: de stem van Porter is giftige mannelijkheid, terwijl Burns de hele moeder verstikt. Het zijn concepten, geen karakters tussen haakjes. Elke artiest biedt echter een heel leuke wending, en de momenten waarop ze verschijnen in scènes zoals de muzikale spronghorror, genereren vaak de grootste lach en de beste reacties op de show.

Noch Miguel noch Lindsey informeren elkaar over hun innerlijke worstelingen terwijl ze in, uit en weer in de relatie springen. Maar dit gebrek aan communicatie spreekt de hoofdvraag van de show aan: kun je iemand echt kennen, gezien alles wat er in zijn hoofd omgaat? En kunnen Lindsey en Miguel zichzelf echt definiëren, of hebben ze het gewoon te druk met proberen aan de verwachtingen van anderen te voldoen? Hier bovenaan Het danst rond deze thema’s met een soms frustrerende verhalende draai, en een verhaal dat een paar afleveringen nodig heeft om echt de juiste noten te raken.

Mae Whitman, Carlos Valdes en muziektheater zijn de belangrijkste trekpleisters Hier bovenaan.

Een man in een pak zit op een rode stoel omringd door artiesten in rode en zwarte kleding die verschillende zwepen en kettingen vasthouden.

Carlos Valdes en Hierboven.
Credits: Sarah Schatz/Hulu

Maar ook wanneer Hier bovenaanHet verhaal van Whitman en Valdes strompelde hier om het weer op te pakken. De twee geven mooie, geëngageerde optredens en delen bovendien een zoete chemie. Whitman doet geweldig werk op Lindsay’s reis van zelfontdekking, resulterend in momenten waarop ze zowel haar kwetsbaarheid als haar geweldige komische delen kan laten zien. Hetzelfde kan worden gezegd van Valdez als Miguel: terwijl Miguel er in eerste instantie uitziet als een steenkoude Wall Street-moordenaar – een ‘tijgerhaai’, zoals een stem het uitdrukt – trekken Valdez en de show de lagen weg totdat we iemand zien die bang om te hard lief te hebben en te veel te verliezen.

Ook Whitman en Valdez schitteren, evenals iedereen die met zijn innerlijke stemmen speelt Hier bovenaanVeel muzikale nummers. Met Anderson-Lopez en Lopez die zulke deuntjes schrijven, is het niet verwonderlijk dat je ineenkrimpt (hoewel de nummers de oorwurmkwaliteit van “Let It Go” of “Agatha All Along” missen). Hier bovenaan Deze nummers worden tot leven gebracht door de veelzijdige choreografie van Sonya Tayeh, samen met optredens op het podium die variëren van straatzang tot zoektochten in videogames. Een van de hoogtepunten is een grungy Alanis Morissette-achtig nummer over het omhelzen van het stoute meisje in jou in een gemene dans in wat ik alleen maar kan omschrijven als het seksclubcircus van Dr. Seuss. (Het personage van Dr. Seuss gespeeld door Broadway-legende Brian Stokes Mitchell, een heerlijke toevoeging aan de Hier bovenaanploeg.)

Hier bovenaan Het baant zijn eigen plek in de komische musicalscene. Het is niet zoals een muzikant zoals een muzikant vrolijk of Zoey’s buitengewone afspeellijst, Geen muziekstuk zoals Shmegadon! De dichtstbijzijnde vergelijking is misschien Rachel Bloom Gekke ex-vriendin, die op dezelfde manier de innerlijke strijd van de personages uitbeeldde door middel van uitgebreide muzikale nummers. Hoewel, terwijl Gekke ex-vriendinZijn liedjes waren scherp satirisch, en velen van hen Hier bovenaan“I Want” neigt naar serieuze liedjes en dient het verlangen van Lindsey en Miguel naar liefde en zelfontplooiing. (De show waarin Lindsay mensen smeekt om van haar te houden terwijl ze aan de piano ligt, gaf me echter grote Rebecca Bunch-vibes.) Hier bovenaan Het zal misschien nooit de niveaus van schittering bereiken die we erin zien Gekke ex-vriendinmaar zijn zoetheid en uitstekende snaren maken het tot een teen-tikkend en hartverscheurend horloge.

alle afleveringen Hier bovenaan Seizoen 1 wordt nu gestreamd op Hulu.(Opent in een nieuw tabblad)